Gamification

Skapa en mer engagerande arbetsmiljö

Idag är internet, mobila arbetssätt och sociala medier helt naturligt, både hemma och jobbet. Den fjärde tekniska förändringsvägen är Gamification, eller spelifiering. Få har utforskat den potentiella nyttan, än så länge.

Varför skapar gamification spännande möjligheter? Kortfattat pga. 3 orsaker:

  • Få medarbetare är engagerade (16%). Ökat engagemang är bra för alla. Kvalitativ gamification leder till högre närvaro på jobbet. 
  • Gamification kan forma arbetsprocesser, kultur och ska stödja affärsmålen. 
  • Vill ni attrahera yngre medarbetare? Den yngre generationen är vana vid frekvent feedback och stimulans. Gamification kan skapa en attraktivare arbetsplats.  

Medarbetare som trivs och är engagerade mår så klart bättre både fysiskt och psykiskt, dom kommer också prestera bättre och påverka verksamhetens resultat. Ett klockrent win-win läge. 

Effekten har stöd i forskning  och vetenskap. Genom att engagera människans drivkrafter utsöndras mer dopamin, serotonin och oxytocin. Vi mår bättre och som människor blir vi mer motiverade, närvarande och lustfyllda.

En gamifierad arbetsplats kan också ta er till toppen bland attraktiva arbetsgivare, stärka ert varumärke och attrahera rätt talanger. Kort sagt ett gamifierat bolag är ett bolag rustat för framtiden och nyttjar digitaliseringens möjligheter.

Bra gamification kräver verksamhetsförståelse, förståelse för människor, struktur och bra genomförande. Vi tillhandahåller kunskapen,  en beprövad metodik, tekniska kunskaper och skapar spelmekanik som linjerar med era affärsmål för en mer engagerad personal.

Välkomna till en roligare arbetsvärld, game on!

IMRPOVE_Gamification1000x700-2 (1)
Gamification
Engagemang & Resultat
Improve_Gamification1_1000x700-1
Gamification Case
Läs mer (kommer snart)

Funktionalitet & tjänster

Förstudie

Förstudien klargör de affärsmässiga och tekniska möjligheterna på er arbetsplats.

 

Integrationer

Vi integrerar den data som krävs för att få fram rätt KPI:er.

Spelstrategi

Spelstrategin beskriver spelare, spelet, nyckeltal, feedback och belöningar. 

 

Spelmekanik

Vi skapar spelmekanik skräddarsydd för era medarbetare och som stödjer affärsmålen.

UI/UX design

En attraktiv och effektiv design är viktig för framgång. Vi hjälper er. 

SaaS

Genom partnerskap anpassar vi spelmekaniken utan att behöva bygga från grunden.

SaaS - spelkomponenter

Points, achievements, levels, missions mm. Spelmekaniken väver ihop elementen. 

SaaS - analys

Analysverktyget håller koll på användning och effekt. 

SaaS - leaderboards

Leaderboards kan enkelt användas och skräddarsys efter era önskemål.

SaaS - notifikationer

Notiser ger till relevant information vid rätt tidpunkt.

SaaS - activity streams

Håll dig uppdaterad, streams visar vad, hur och när något händer.

SaaS - widgets

Färdiga widgets snabbar upp implementationen.

1

Explore möte


I exploremötet lär vi känna varandra och vi får vi en förståelse av er verksamhet. 

Syftet är att förstå om gamification är för er. Och om ni gillar oss. 

2

Advise möte


Vi fördjupar förståelsen samt förutsättningar som tidslinje, budget och resurser. 

Syftet är att få information för rekommendation och offert. 

3

Förstudie


Förstudien undersöker tekniska och förutsättningar och sätter spelstrategin.

Förstudien ger strategi och beslutsunderlag för genomförande.

4

Spelstrategi


Vår förståelse sammanfattas i en spelstrategin inkl. mål, drivkrafter och stadier.

Spelstrategin är arbetshypotesen för genomförandet.

5

Integrationer


Vi kartlägger nödvändiga integrationer, datakvalitet och bedömer arbetsinsats. 

Kraftfull gamification integreras med verksamheten.

6

Pilotprojekt


Vi skapar spelmekanik, integrerar nyckeldata och lanserar pilotprojekt.

Vi testar spelstrategin och identifierar förbättringsmöjligheter.  

7

Utrullning


Efter förbättringar rullar vi ut i verksamheten. Ledarskapet blir viktigt. 

Hur och Varför är lika viktigt som Vad när vi rullar ut i er verksamhet. 

8

Förbättringar


Bra gamification förädlas över tid. Spelet utvecklas, liksom medarbetarna. 

Löpande förbättring är viktig för effekt och engagemang över tid. 

Galleri

Projekt

Förstudie (komplett)
från 95 KSEK

Förstudien lägger grunden för hela gamificationarbetet. Inkluderar både verksamhets- och teknikförståelse. 

Inkluderar:

  • Verksamhetsförståelse
  • Förståelse medarbetare
  • Spelstrategi inklusive effektmål
  • Tekniska förutsättningar
  • Plan pilotprojekt

Boka möte

fr. 95
KSEK
3
veckor
+ Förstudie
som beslutsunderlag
Spelstrategi
från 60 KSEK

Del av förstudie med fokus på verksamhetsförståelse. Med förståelse kan vi skapa en spelstrategi. 

Inkluderar:

  • Verksamhetsförståelse
  • Förståelse medarbetare
  • Spelstrategi inklusive effektmål

 

Boka möte

fr. 60
KSEK
2-3
veckor
+ Spelstrategi
genom verksamhetsförståelse
Teknisk förstudie
från 60 KSEK

Gamification behöver relevant, tillförlitlig och tillgänglig data. Med denna förståelse vet vi om tekniskt genomförbart.

Inkluderar:

  • Dataanalys
  • Kartläggning integrationer
  • Systemanalys

 

Boka möte

fr. 60
KSEK
2-3
veckor
+ Förståelse
Data & Teknik

FAQs

Henrik Börjesson_Web
Henrik Börjesson
Ansvarig Gamification

Henrik har lång erfarenhet av verksamhetsutveckling ledarskap och är en pionjär inom gamification. 

010-510 0915

henrik.borjesson@teqflo.se